Vi ger bättre förutsättningar i livet för spelintresserade unga som varken arbetar eller studerar (UVAS) och vi arbetar aktivt för att skapa en bättre framtid för individen och samhället med hjälp av spelandets positiva motivationskraft.
Vi är ett team som består av människor med varierande bakgrunder och kompetenser, och vi använder våra metoder och kunskaper inom spel- och spelkultur för att skapa en förändring.
🎲
Verksamhet med ungdomar och unga vuxna
👑
Coachning
🎇
Neuropsykiatriska funktionsvariationer
⚙
Motivationsdesign
🌈
HBTQI
🗣
Samtalstekniker
🔬
Spelforskning
🎮
Spelutveckling
⚖
Jämställdhet
🧭
Kartläggning av kompetenser och kunskaper
Ludea är ett socialt företag som bygger vidare på det metodpaket som utvecklats inom forskningsprojektet Projekt Studio Ludum på Högskolan i Skövde (2018-2021).
Studio Ludum som koncept togs fram på Högskolan i Skövde i “Projekt Studio Ludum” (2018-2021) och riktade sig till fyra kommuner i Skaraborg (Götene, Hjo, Skövde, och Töreboda). Syftet med forskningsprojektet var att undersöka ifall spel- och spelkultur kunde användas som motivationskraft för att hjälpa spelintresserade individer i målgruppen UVAS. Målet var att ungdomarna som befann sig i en gråzon mellan studier och arbete skulle få stärkt självförtroende och motiveras till att nå sina individuella mål - till exempel: att göra klart sina studier eller på annat sätt ta sig närmare arbetsmarknaden.
Läs mer om Projekt Studio Ludum och ta del av projektets slutrapport, slutkonferens och utvärdering. Ludea bildades 2021 av fyra forskningsassistenter från projektet för att ta bygga vidare på genomslaget och resultaten från Projekt Studio Ludum och fortsätta skapa positiv förändring.
Läs mer om Projekt Studio Ludum och ta del av projektets slutrapport, slutkonferens och utvärdering:
https://www.his.se/forskning/informationsteknologi/media-technology-and-culture/studio-ludum/
Vårt team består av unga människor med varierande bakgrunder och kompetenser. Vi har arbetat tillsammans i innovationsprojektet Projekt Studio Ludum som forskningsassistenter på Högskolan i Skövde.
Inom vårt team har vi olika erfarenheter och kunskaper inom många arbetsområden och utbildningar, exempelvis HBTQ & normkritisk pedagogik, samtalstekniker, jämställdhet, motivationsdesign, neuropsykiatriska funktionsvariationer, barn- och ungdomsverksamhet, samt spelsutvecklingsutbildningarna på Högskolan i Skövde.
Vi brinner alla för spel och spelkultur och våra arbetsmetoder möjliggörs av att vi använder vårt interesse och kunskap inom spel.